Simultánní iterativní rekonstrukční technika (SIRT)
Tato technika je založena na ART rekonstrukční technice ve smyslu výpočtu jednotlivých korekčních koeficientů pro jednotlivé pixely a aditivního způsobu korekce. Na rozdíl od ART ale nedochází k obnově vstupního odhadu po vypočtení korekčního koeficientu z každé jednotlivé projekce, ale vstupní odhad je obnoven až po použití všech projekcí a zprůměrování všech koeficientů získaných z jednotlivých projekcí. Díky tomuto postupu poskytuje SIRT rekonstrukce „vyhlazenější“ obrazy, tedy obrazy s nižší hladinou šumu než ART. SIRT obsahuje tzv. relaxační parametr, který, zjednodušeně řečeno, ovládá rychlost dosažení finální podoby zrekonstruovaného obrazu (rychlost konvergence). Metodu SIRT je možné popsat následujícím vztahem: , kde je odhad i-tého pixelu ve směru j-té projekce během l-té iterace, je hodnota naměřená v projekci (na daném detektorovém elementu), N je počet pixelů ve směru j-té projekce (příslušný danému detektorovému elementu) a je celkový počet projekcí a je relaxační parametr. Podle tohoto vztahu sestává každá iterace pro jeden pixel z tolika kroků kolik je projekcí. Metodu je možné vyzkoušet s pomocí simulace. Obdobně jako u ART a MART rekonstrukcí vyšší počet nastavených iterací prodlouží časovou délku výpočtů v simulaci (doporučené maximum 8 iterací).
Simulace rekonstrukce SIRT
Simulaci rekonstrukce SIRT lze zobrazit i v samostatném panelu (zde).
Výraznou nevýhodou SIRT rekonstrukcí je výrazně delší doba potřebná k dosažení konvergence v porovnání s ART či MART (pozn. celkový čas SIRT rekonstrukce v uvedené simulaci je nižší v porovnáním s ART, což je dáno vlastnostmi simulačního softwaru, nikoli metodami samotnými). Ve výše uvedené simulaci je to zřejmé z výrazně vyššího počtu iterací, které je u SIRT nutné zvolit k dosažení „nerozmazaného“ obrazu.
Nevýhody SIRT rekonstrukční metody překonává metoda SART (simultánní algebraická rekonstrukční technika), která kombinuje ART a SIRT. Kromě toho existuje ještě celá řada dalších metod založených na obdobném principu (AART, IIASOR, SPARTAF a mnoho dalších).
Návrat na rozcestník iterativních rekonstrukcí (zde).
Návrat na rozcestník rekonstrukcí (zde).
Zpět na úvodní stránku s rozcestníkem.