Pedagogická činnost
Obsah výuky: výuka epidemiologie probíhá v zásadě ve čtyřech výukových oblastech:
1. Epidemiologická metodologie - se zaměřením na:
- epidemiologické ukazatele
- design epidemiologických studií
- deskriptivní epidemiologické studie
- studie případů a kontrol
- kohortové studie
- intervenční studie
- interpretace výsledků epidemiologických studií a role náhodné chyby, systematické chyby (bias) a zavádějícího faktoru (confounding)
- validitu diagnostických testů
- screening
2. Epidemiologie infekčních nemocí - se zaměřením na:
- proces šíření infekcí
- imunizaci
- nemocniční infekce
- výskyt a epidemiologii vybraných infekčních nemocí, prevalujících v našich podmínkách
3. Epidemiologii chronických neinfekčních nemocí - se zaměřením na:
- kardiovaskulární nemoci
- nádory
- metabolické nemoci
- úrazy
4. Epidemiologii životního prostředí - se zaměřením na:
- hlavní rizikové faktory životního prostředí a jejich vliv na zdravotní stav člověka
- hlavní rizikové faktory pracovního prostředí
- nutriční epidemiologii
- epidemiologii drogových závislostí
Rozsah výuky v těchto čtyřech oblastech se řídí zaměřením jednotlivých směrů výuky. Cíle výuky:
- uvědomit si význam populačního přístupu ke studiu nemocí a poruch zdraví v populaci
- navrhnout design jednoduché epidemiologické studie
- rozumět výsledkům výzkumu, publikovaným v lékařské odborné literatuře
- účastnit se na prevenci infekčních a neinfekčních nemocí v různých rovinách prevence